THE CONCEPTS OF PERSONALITY AND SPIRITUALITY DEVELOPMENT IN PSYCHOLOGY

(Study Of Analysis Perspective Badi'uzzaman Said Nursi)

Authors

  • Jarman Arroisi Universitas Darussalam Gontor Ponorogo, Indonesia
  • Manzilatul Fadhilah Universitas Darussalam Gontor Ponorogo, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.30631/tjd.v21i2.291

Keywords:

Psychology, Development, Personality, Spirituality, Said Nursi

Abstract

A recent discovery in psychology that is very amazing is that the central brain is active when a person's personality and spirituality can function as a balancer between the roles of the soul and the physical. In this context, Badiuzzaman Said Nursi initiated a concept of how to develop the development of one's personality and spirituality in psychology as a solution to the problems faced by humanity today in the form of globalization, westernization, secularization and liberalization which makes humans lose direction and grip on life. Therefore, human personality and spirituality are easily swayed. This research is a qualitative research, by taking library data as the object of research. The library data is in the form of books by Badiu'zzaman Said Nursi, as well as research works or notes that help in concluding the concept of personality development and spirituality in psychology from the perspective of Badiu'zzaman Said Nursi. Furthermore, using descriptive-analytic method as an analytical knife in drawing conclusions. The results of this study are that the development of a person's personality and spirituality cannot be separated from religious and divine aspects. According to Badiuzzaman Said Nursi, the concept of the development of one's personality in psychology is divided into four ways, namely: (1) Confession of one's helplessness before God Almighty, (2) Confession of self-poverty towards God Almighty, (3) Expecting God's love , (4) Doing reflection or meditation. While the concept of developing one's spirituality in psychology is also divided into four ways, namely: (1) Through the light of faith in God, (2) Through holistic devotion (worship) to God, (3) Manifesting God's asthma that is reflected in them, and (4) Following the way of the Qur'an or the way of nature.

Sebuah penemuan terbaru dalam ilmu psikologi yang sangat mengagumkan adalah bahwa sentral otak bersifat aktif apabila kepribadian dan spiritualitas seseorang dapat berfungsi sebagai penyeimbang antara peran jiwa dan fisik. Dalam konteks ini, Badiuzzaman Said Nursi menggagas sebuah konsep bagaimana mengembangkan perkembangan kepribadian dan spiritualitas seseorang dalam ilmu psikologi sebagai solusi problematika yang dihadapi oleh umat manusia masa kini berupa arus globalisasi, westernisasi, sekularisasi, dan liberalisasi yang menjadikan manusia kehilangan arah dan pegangan hidup. Karenanya, kepribadian dan spiritualitas manusia mudah terombang ambing. Penelitian ini merupakan penelitian kualitatif, dengan mengambil data-data kepustakaan sebagai obyek penelitian. Data pustaka tersebut berupa buku-buku karya Badiuzzaman Said Nursi, serta karya-karya penelitian atau catatan-catatan yang membantu dalam menyimpulkan konsep perkembangan kepribadian dan spiritualitas dalam ilmu psikologi perspektif Badiu'zzaman Said Nursi. Selanjutnya menggunakan metode deskriptif-analitik sebagai pisau analisis dalam mengambil kesimpulan. Adapun hasil dari penelitian ini adalah, perkembangan kepribadian dan spiritualitas seseorang tidak dapat dilepaskan dari aspek religi dan ketuhanan. Menurut Badiuzzaman Said Nursi, konsep perkembangan kepribadian seseorang dalam ilmu psikologi terbagi menjadi empat cara, yaitu: (1) Pengakuan ketidakberdayaan seseorang di hadapan Tuhan Yang Maha Esa, (2) Pengakuan kemiskinan diri terhadap Tuhan Yang Maha Esa, (3) Mengharapkan cinta Tuhan, (4) Melakukan refleksi atau meditasi. Sedangkan konsep perkembangan spiritualitas seseorang dalam ilmu psikologi terbagi menjadi empat cara juga, yaitu: (1) Melalui cahaya keimanan kepada Tuhan, (2) Melalui pengabdian secara holistik (ibadah) kepada Tuhan, (3) Memanifestasikan asma Allah yang terefleksi dalam diri mereka, dan (4) Mengikuti jalan al-Qur’an atau jalan hakikat.

Author Biography

Jarman Arroisi, Universitas Darussalam Gontor Ponorogo, Indonesia

Lecturer

References

Al-Ghazali. Ihya’ Ulumuddin. Beirut-Libanon: Darul Kitab, 2018.

Ar Roisi, Jarman. “Spiritual Healing Dalam Tradisi Sufi.” Tsaqafah: Jurnal Peradaban Islam 14, No. 2 (November 2018): 323–48.

Fahmi. “Perjuangan Badiuzzaman Said Nursi Dalam Membendung Arus Sekularisasi Di Turki.” Nalar: Jurnal Peradaban Dan Pemikiran Islam 3, No. 1 (2019).

Fuad. “Psikologi Kebahagiaan Manusia.” Jurnal Komunika 9, No. 1 (2015).

Gaffar, Abdul, And Lailatul Mubarokah. “Pengembangan Kepribadian Spiritualitas Melalui Penanaman Perilaku Religius Siswa Smp Mambaul Ulum Bata-Bata Puteri Palengaan Pamekasan.” Journal Of Islamic Education Policy 06, No. 01 (2021): 57–69.

Ibrahim. “Unsur Sufisme Dalam Konsep Pendidikan Said Nursi.” Nizham 4, No. 2 (2015).

Inayat Khan, Hazrat. Dimensi Spiritual Psikologi. Bandung: Pustaka Hidayah, 2019.

Istiningtyas, Listya. “Kepribadian Tahan Banting (Hardness Personality) Dalam Psikologi Islam.” Jia Vol. 14, No. 1 (June 2013): 81–97.

Junaidi. “Eksistensi Tuhan Menurut Said Nursi (Studi Terhadap Kitab Risalah Al-Nur).” Manthiq 1, No. 1 (2016).

Khodijah, Nyanyu. Psikologi Pendidikan. Jakarta: Pt. Rajagrafindo Persada, 2014.

Kurniati Sari, Novi. “Dinamika Perkembangan Spiritualitas Dan Relevansinya Terhadap Pendidikan Islam.” Tadbir : Jurnal Manajemen Pendidikan Islam 08, No. 01 (2020): 53–65.

Mahbub. “Kenabian Dalam Pandangan Badiuzzaman Said Nursi: Sebuah Respon Terhadap Gagasan Materialisme Barat.” Khazanah: Jurnal Studi Islam Dan Humaniora 18, No. 1 (2020).

Malihatul Maslahat, Meta. “Citra Dan Kepribadian Manusia Dalam Perspektif Psikologi Barat Dan Psikologi Islam.” Syifa Al-Qulub: Jurnal Studi Psikoterapi Sufistik 05, No. 01 (2020): 75–85.

Ma’ruf, Kharis. “Humanisme Pendidikan Islam Perspektif Bediuzzaman Said Nursi.” Analisis: Jurnal Studi Keislaman Vol. 17, No. No. 2 (2017): 51–68.

Masrur. “Peran Agama Dalam Kesehatan Mental (Kajian Psikologis Atas Kisah Maryam Binti Imran Dalam Qs Maryam: 18-22).” Akademika 14, No. 2 (2020).

Muhammad, Ali. “Qur’anic Scientism In Bediuzzaman Said Nursi’s Risala – I- Nur.” Qijis: Qudus International Journal Of Islamic Studies 5, No. 1 (2017).

Mujib, Abdul. Teori Kepribadian Perspektif Psikologi Islam. Depok: Rajagrafindo Perdsada, 2020.

Nasrudin, Endin. Psikologi Agama Dan Spiritualitas: Memahami Perilaku Beragama Dalam Perspektif Psikolog. Jakarta: Lagood’s Publishing, 2021.

Nursi, Badiuzzaman Said. Al Iman Wa Attakamul Al Insan. Terj. Fauzi Faisal Bahreisy. Jakarta: Risalah Nur Press, 2019.

———. Al Kalimat As Shaghirah Fil Aqidah Wal Ibadah. Jakarta: Risalah Nur Press, 2021.

———. Al Lama’at. Jakarta: Risalah Nur Press, 2021.

———. Al Maktubat. Jakarta: Risalah Nur Press, 2020.

———. Al Mi’raj An Nabawi. Jakarta: Risalah Nur Press, 2022.

———. Al Mu’jizat Al Quraniyah. Terj. Fauzi Faisal Bahreisy. Jakarta: Risalah Nur Press, 2019.

———. An Nawafidz. Jakarta: Risalah Nur Press, 2020.

———. As Sunnah An Nabawiyah Mirqah Wal Mi’raj. Jakarta: Risalah Nur Press, 2021.

———. Asyrat As Sa’ah. Jakarta: Risalah Nur Press, 2021.

———. Ats Samarah Min Syajarah Al Iman. Terj. Fauzi Faisal Bahreisy. Jakarta: Risalah Nur Press, 2019.

———. Haqaiq Al Iman. Jakarta: Risalah Nur Press, 2020.

———. Malāhiq. Istanbul: Dār Sūzler Li Al-Nasyr, 2019.

———. Mursyid Akhwat Al Akhirah. Jakarta: Risalah Nur Press, 2020.

———. Mursyid As Syabab. Jakarta: Risalah Nur Press, 2021.

———. Risalah Al Hasyr. Jakarta: Risalah Nur Press, 2020.

———. Risalah Ana Wa Attabiah. Jakarta: Risalah Nur Press, 2021.

———. Risalah Ila Kulli Maridh Wa Mubtala. Terj. Fauzi Faisal Bahreisy. Jakarta: Risalah Nur Press, 2021.

———. Short Words: On Life, Belief, And Worship. Istanbul: Sozler Publication, 2019.

———. Sirah Badiuzzaman Said Nursi. Terj. Fauzi Faisal Bahreisy. Jakarta: Risalah Nur Press, 2020.

Nusaibah. “Peranan Religiusitas Dan Kecerdasan Spiritual Terhadap Peningkatan Kesejahteraan Psikologis.” Psychological Journal Science And Practice 1, No. 1 (2021).

Pervin, Lawrence, Daniel Cervone, And Oliver. Psikologi Kepribadian : Teori Dan Penelitian. Terj. A. K. Anwar. Jakarta: Kencana Prenada Media Group, 2019.

Prawira, Purwa Atmaja. Psikologi Pendidikan Dalam Perspektif Baru. Jakarta: Ar-Ruzz Media, 2013.

Rofi’udin. “Konsep Kebahagiaan Dalam Pandangan Psikologi Sufistik.” Teologia 24, No. 2 (2013).

Sari, Purnama. Pintar Mengintip Kepribadian Orang Lain. Jakarta: Gramedia, 2019.

Semiun, Yustinus. Behavioristik: Teori-Teori Kepribadian. Jakarta: Gramedia, 2021.

Shodik, Ahmad Fajar, Muhammad Faiz, And Hasbi Sen. “Pemikiran Politik Kebangsaan Said Nursi Di Tengah Transisi Turki Menuju Republik.” Al’adalah 23, No. 1 (April 19, 2020): 45–64. Https://Doi.Org/10.35719/Aladalah.V23i1.26.

Soelaiman, Darwis A, Rahmad Syah Putra, M Pd, And M Ag. Filsafat Ilmu Pengetahuan Perspektif Barat Dan Islam. Lampung: Bandar Publishing, 2019.

Sulaiman, Asep. Mengenal Filsafat Islam. Bandung, Indonesia: Yrama Widya, 2016.

Surya Brata, Sumadi. Psikologi Kepribadian. Depok: Pt Rajagrafindo Persada, 2019.

Suteja. Tokoh-Tokoh Tasawuf Dan Ajarannya. Sleman: Deepublish, 2012.

Syauqi. “Mengenal Risalah Nur Karya Said Nursi Dan Metodologi Penafsirannya.” Maghza 2, No. 1 (2017).

Syauqi, Muhammad. “Mengenal Risalah Nur Karya Said Nursi Dan Metodologi Penafsirannya.” Maghza 02, No. 01 (2017): 109–24.

Tumanggor. “Analisa Konseptual Model Spiritual Well-Being Menurut Ellison Dan Fisher.” Jurnal Muara Ilmu Sosial, Humaniora, Dan Seni 3, No. 1 (2019).

Wilcox, Lynn. Psikologi Kepribadian. Yogyakarta: Ircisod, 2020.

Zarkasyi, Hamid Fahmy, Jarman Arroisi, Amal Hizbullah Basa, And Dahniar Maharani. “Konsep Psikoterapi Badiuzzaman Said Nursi Dalam Risale-I Nur.” Tsaqafah 15, No. 2 (November 4, 2019): 215. Https://Doi.Org/10.21111/Tsaqafah.V15i2.3379.

Downloads

Published

2022-12-30

How to Cite

Arroisi, J., & Fadhilah, M. . (2022). THE CONCEPTS OF PERSONALITY AND SPIRITUALITY DEVELOPMENT IN PSYCHOLOGY : (Study Of Analysis Perspective Badi’uzzaman Said Nursi). TAJDID: Jurnal Ilmu Ushuluddin, 21(2), 381–411. https://doi.org/10.30631/tjd.v21i2.291